Düşünce belirtme: Verilen hizmetler konusunda düşüncelerini ifade etmeye, hakkı vardır.”
Burada yer verilen haklar dışında ülkemizin de "Aday Ülke" olduğu Avrupa Birliği''nin kabul ettiği Hasta Hakları Ana Statüsü'nde tanımlanan "14 Hasta Hakkı" arasında tanımlanmış bazı yeni haklar da bulunmaktadır. Bunları da başlıklarıyla şöylece sıralayabiliriz:
Koruyucu Tedbirlerin Alınması Hakkı (1. Madde)
Her bir birey hastalıktan korunmak için uygun hizmet (tedavi) alma (görme) hakkına sahiptir.
Bu amaca ulaşmak için sağlık hizmetlerinin görevi, risk taşıyan
çeşitli grupların düzenli aralıklarla ücretsiz olarak sağlık
hizmetlerinden ve bilimsel araştırma sonuçları ile teknolojik
yeniliklerden herkesin yararlanmasını sağlamaktır.
Özgür Seçim Hakkı (5. Madde)
Yeterli bilgiye sahip her birey farklı tedavi prosedürleri
(yöntemleri) ve tedaviyi verecek kişiler arasında seçim yapma hakkına
sahiptir.
Hasta, hangi teşhis ve tedavi yöntemin kullanılacağı ve doktor ,
uzman veya hastane seçimi konularında karar verme hakkına sahiptir.
Sağlık hizmetleri, bu tedaviyi uygulayacak çeşitli merkezler (sağlık
kurumları) ve doktorlar ile alınan sonuçlar hakkında bilgi vererek bu
hakkın kullanılabileceğini temin etmelidirler. Bu hakkın kullanımını
kısıtlayan tüm engeller kaldırılmalıdır.
Doktoruna güvenmeyen bir kişi başka bir doktor talep edebilir(seçebilir).
Hastaların Vaktine Saygı (7. Madde)
Her birey hızlı ve önceden belirtilen süre içerisinde gerekli
tedaviyi alma hakkına sahiptir. Bu hak tedavinin her aşaması için
geçerlidir.
Durumun aciliyeti ve spesifik standartlar bazında belli bir süre
içinde verilmesi gereken hizmetler dikkate alınarak bekleme sürelerinin
belirlenmesi sağlık hizmetlerinin görevidir. Her bireye hizmetten
yararlanma konusunda garanti verilmeli ve bekleme listesi söz konusu
olduğunda hemen imzalamaları temin edilmelidir.
Her bir birey istediği takdirde gizlilik hakkına saygı göstermek kaydıyla bekleme listelerine bakabilir.
Önceden belirlenen süre içerisinde sağlık hizmeti verilemezse aynı
kalitede alternatif hizmetler kullanım ihtimali garanti edilmeli ve
bundan kaynaklanan harcamalar makul bir süre içerisinde hastalara geri
ödenmelidir.
Doktorlar hastalarına bilgi verme süresi dahil olmak üzere yeterli zaman ayırmalıdır.
Kalite Standartları Hakkı (8. Madde)
Kesin standartların uyumu ve özellikleri kapsamında her birey yüksek
kalitede sağlık hizmetinden yararlanma hakkına sahiptir
Kaliteli sağlık hizmeti hakkı , sağlık kurumları ve sağlık
personelinin teknik performans, konfor ve insan ilişkileri açısından
tatmin edici seviyelerde sunum yapmasını gerektirir. Kesin kalite
standartları genel ve istişari prosedürlerle sabitlenen ve
düzenli(periyodik) olarak kontrol edilip değerlendirilen kesin kalite
standartlarının uyum ve özellikleri anlamına gelmektedir.
Yenilik Hakkı (10.Madde)
Ekonomik veya mali durumlardan bağımsız olarak(gerekçeler dikkate
alınmadan) her birey uluslararası standartlara göre, yeniliklerden
-teşhis prosedürleri dahil olmak üzere- yararlanma hakkına sahiptir.
Sağlık Hizmetlerinin görevi, özellikle az rastlanan hastalıkları
dikkate alarak biotıp alanında araştırmalar yapmak ve onları
desteklemektir. Araştırma sonuçları uygun bir şekilde yayınlanmalıdır
(duyurulmalıdır).
Gereksiz ağrı/acı ve Sıkıntıdan Sakınma Hakkı (11.Madde)
Her birey hastalığının her evresinde (aşamasında), mümkün olduğu ölçüde acı ve sıkıntıdan korunma hakkına sahiptir.
Sağlık Hizmetleri, bu bağlamda(bu amaçla) hastanın tedavisinin kolay ve rahat geçmesi için gerekli tedbirleri almalıdır.
Kişisel Tedavi Hakkı (12.Madde)
Her birey kendi kişisel ihtiyaçlarına göre teşhis ve tedavi programlarını yönlendirme hakkına sahiptir.
Sağlık Hizmetleri, bu amaçla bireye endeksli ve ekonomik durum ön
plana çıkartılmadan yani tedavi hakkını her zaman ilk sırada tutan esnek
programlar temin etmelidir.
Tazminat Hakkı (14.Madde)
Sağlık tedavisi sırasında fiziksel veya manevi ve psikolojik zarar
gören bireyin kısa bir sürede tazminat alma hakkı vardır.
Sağlık Hizmetleri , sorumluluğun gerçekte kimde olduğu tespit
edilemese bile , zararın nedeni ve önemi (ciddiyeti) ne olursa olsun
tazminat hakkının her zaman var olduğunu temin etmelidir.
Bu haklar nasıl elde edilir, nasıl kullanılır?
Herkes
ilkönce haklarının neler olduğunu doğru olarak bilmelidir. Hiç bir hak
onun gerektirdiği ödev ve yükümlülükleri yerine getirmeden elde
edilemez. Dolayısıyla “haklarını bilmek” ve onun için “bir şeyler
yapmak” ve hemen ardından o hakları “istemek ve kullanmak” için çaba
göstermek gerekir. Herkes sağlık hizmeti sunan kişi ve kurumlara karşı
bu haklarının bilincinde olduğunu belirtmeli ve haklarını kullanmak
istediğini ifade etmelidir.